Współpraca z otoczeniem
Współpraca ze szkołami
Instytut Filologii Angielskiej współpracuje ze szkołami na terenie Krakowa, okolic a także poza granicami kraju. W ramach współpracy z instytucjami edukacyjnymi oferujemy naszym studentom odbycie praktyk pedagogicznych, a także ciekawe doświadczenia interkulturowe i językowe.
Współpracujemy ze szkołami o wysokim poziomie nauczania, takimi jak np. Zespół Szkół Pallotyńskich w Krakowie (http://szkola-pallotyni.com), czy Społeczna Szkoła Podstawowa im. Lady Sue Ryder w Niepołomicach (https://www.sueryder.pl) , które zaprosiliśmy do udziału w projekcie Erasmus+ Mission Based Learning.
Nasi studenci mają możliwość zapoznania się z funkcjonowaniem prestiżowej, międzynarodowej szkoły International School of Kraków (https://www.iskonline.org) w Lusinie koło Krakowa, nawiązania kontaktu z nauczycielami tam uczącymi oraz dokonania obserwacji zajęć.
W ramach projektu CLAVIER IFA współpracuje z dwujęzyczną, francusko-angielską szkołą Ecole Bilingue Internationale w Clermont-Ferrand we Francji (https://www.ebi-clermont.fr), gdzie studenci IFA mają możliwość obserwowania oraz prowadzenia zajęć z języka angielskiego dla uczniów pochodzących z wielu krajów na świecie.
Współpraca z Motorola Solutions Polska
Studenci studiów magisterskich w Instytucie Filologii Angielskiej mają dostęp do ścieżki prozawodowej współtworzonej z Motorola Solutions Polska.
W lipcu 2013 r. Motorola Solutions Polska i Instytut Filologii Angielskiej UJ podpisały list intencyjny o współpracy w zakresie wzajemnej wymiany doświadczeń oraz wiedzy merytoryczno-dydaktycznej, która posłuży lepszemu przygotowaniu absolwentów UJ do podejmowania pracy na rynkach nowoczesnych technologii.
Oferowany program ma charakter wieloetapowy i w jego skład wchodzą zajęcia dla I roku SM prowadzone w IFA UJ przez pracowników Instytutu oraz zajęcia i warsztaty w laboratoriach komputerowych Motoroli. Najlepsi studenci programu otrzymują na II roku SM oferty płatnych praktyk w Motorola Solutions Polska.
Osoby ze wszystkich specjalizacji na I roku SM zainteresowane udziałem w programie mogą rejestrować się w systemie USOSweb na pierwszy etap ścieżki – kurs Introduction to Technical Writing prowadzony przez dr. Andrzeja Kurtykę.
„Motorola Solutions Systems Polska od wielu już lat zatrudnia absolwentów Instytutu Filologii Angielskiej. Są to najczęściej stanowiska związane z tworzeniem dokumentacji opisującej nasze produkty lub materiałów treningowych pozwalających klientom je poznać i zrozumieć ich działanie. Absolwenci instytutu, oprócz znakomitych zdolności językowych i komunikacyjnych, wykazują się dużą kreatywnością i zdolnością przyswojenia bardzo wymagającej wiedzy technicznej. Dzięki tym umiejętnościom są w stanie tworzyć rozwiązania, które są innowacyjne i spełniają najbardziej rygorystyczne wymagania jakościowe odbiorców z sektora służb specjalnych takich jak policja, straż pożarna, czy koncerny energetyczne. (…)”
Krzysztof Kolczyk, Team Leader, Motorola Solutions Polska
Więcej o współpracy między Motorola Solutions Polska a IFA UJ można poczytać tutaj:
Wiadomości - Uniwersytet Jagielloński (uj.edu.pl)
http://www.madcapsoftware.com/company/presscenter/pr20140422.aspx
Projekty dydaktyczne realizowane przez pracowników IFA
STWORZENIE I ZARZĄDZANIE AKADEMICKIM CENTRUM PISANIA
Celem projektu, realizowanego w ramach programu Edukacja finansowanego ze środków Funduszy EOG, jest utworzenie przy Instytucie Filologii Angielskiej centrum służącego doradztwu studentów i młodszej kadry akademickiej w zakresie pisania tekstów naukowych w języku angielskim w oparciu o doświadczenia i praktyki tego typu ośrodka z powodzeniem działającego od lat na jednej z europejskich uczelni. Centra pisania akademickiego są istotnym elementem kształcenia językowego i akademickiego oraz znacząco wspierają rozwój umiejętności pisania i rozwój naukowy kadry, ale w Polsce model ten jest mało znany.
Uczestnicy: dr hab. Justyna Leśniewska, dr Marcin Kleban, dr Magdalena Trepczyńska
Strona projektu: http://academicwritingcentre.uj.edu.pl
PROJEKT WDROŻENIA MODELU TUTORINGU (2021–2023)
Projekt Ministerstwa Edukacji i Nauki mający na celu wdrożenie modelu tutoringu opracowanego w ramach projektu „Mistrzowie Dydaktyki”. Przedsięwzięcie edukacyjne mające na celu zapewnienie dodatkowego, indywidualnego wsparcia najzdolniejszym studentom I roku studiów licencjackich.
dr Marcin Kleban – kierownik projektu
dr Magdalena Trepczyńska, Aeddan Shaw, PhD – uczestnicy projektu
Raport z przebiegu projektu
TEACHING SLAM (2020)
Forum wymiany dobrych praktyk w dydaktyce akademickiej; projekt dydaktyczny w ramach Ars Docenti UJ.
dr Marcin Kleban – uczestnik; prezentacja „W osobistej sieci edukacyjnej – od uczelni do nauki bez granic” (https://youtu.be/dTcJzo3ov6U)
Aeddan Shaw, PhD – uczestnik; prezentacja „Introducing the Flipsaw Classroom”
(https://youtu.be/JWzNIB7xcNQ)
ERASMUS+ MISSION BASED LEARNING (2019–2022)
Projekt edukacyjny mający na celu implementację i ewaluację strategii projektowej nazywanej misjami, gdzie uczniowie w autonomiczny sposób wybierają zagadnienie edukacyjne oraz sposób jego zgłębiania w ramach misji edukacyjnych we współpracy ze środowiskiem lokalnym. Lider projektu: University of Gloucestreshire, (UK) we współpracy z University of Eastern Finland oraz szkołami z kilku krajów europejskich w tym z Zespół Szkół Pallotyńskich, Kraków i Społeczna Szkoła Podstawowa im. Lady Sue Ryder, Niepołomice.
dr Marcin Kleban – kierownik projektu ze strony polskiej
MISTRZOWIE DYDAKTYKI (2017–2020)
Projekt edukacyjny, prowadzony w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacji Rozwój współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest podniesienie kompetencji nauczycieli akademickich UJ w zakresie stosowania metody tutoringu w kształceniu. Wyjazd szkoleniowy w ramach projektu Mistrzowie Dydaktyki: University College London, Wielka Brytania (2-15.12.2018).
dr Magdalena Trepczyńska, dr Marcin Kleban, Aeddan Shaw, PhD – uczestnicy projektu
PROJEKT EVALUATE (2017–2018)
Projekt edukacyjny mającym na celu szkolenie we współpracy na odległość nauczycieli języka angielskiego. W ramach projektu studenci UJ współpracowali ze studentami Uniwersytetu w Burgos w Hiszpanii nad zadaniami związanymi z tworzeniem materiałów do nauki angielskiego.
dr Marcin Kleban – uczestnik projektu ze strony polskiej
PROJEKT CLAVIER (2014– )
Projekt CLAVIER, realizowany w IFA UJ od roku 2014, obejmuje współpracę pomiędzy Universite Clermont Auvergne, Warwick University oraz IFA UJ w zakresie wymiany interkulturowej, pedagogicznej oraz językowej w formie zarówno mobilności nauczycieli i studentów jak i wymiany wirtualnej. W ramach projektu studenci IFA mają możliwość odbycia kilkudniowych wizyt studyjnych lub wymian wirtualnych z Universite Clermont Auvergne w Clermont-Ferrand we Francji oraz Warwick University w Wielkiej Brytanii, w ramach których zdobywają nowe doświadczenia interkulturowe, językowe i pedagogiczne. Działania zaplanowane w projekcie pomagają studentom specjalizacji nauczycielskiej oraz modułu dydaktycznego zebrać doświadczenia związane z rozwijaniem praktycznych umiejętności nauczania języka angielskiego.
dr Marcin Kleban – kierownik projektu ze strony polskiej
EU-US ATLANTIS PROGRAMME (2009–2011)
Międzynarodowy projekt edukacyjny dotyczący rozwijania kompetencji interkulturowej studentów i nauczycieli języków obcych
dr Ewa Bandura – koordynator w UJ
LIPPY & MESSY
Projekt dydaktyczny polegający na nakręceniu serialu telewizyjnego dla dzieci w wieku przedszkolnym lub w okresie nauczania początkowego, który powstał we współpracy Redakcji Dziecięcej Programu i Telewizji Polskiej ze Szkołą Języka Angielskiego Gamma-Bell w Krakowie.
Ramon Shindler, MSc – współautor 29 odcinków Play and Learn (2011) w ramach Lippy and Messy Series 5; odtwórca roli Czarodzieja Słów we wszystkich odcinkach.
CULTNET
Międzynarodowa grupa badawcza zajmująca się badaniami nad językami i komunikacją międzykulturową, prowadzona przez School of Education, Durham University (https://cultnetintercultural.wordpress.com)
dr Ewa Bandura – uczestnik projektu
SZKOCJA CHOPINA (2017–)
Projekt kulturoznawczo-muzyczny autorstwa Fundacji „Projekty z kulturą”. Celem projektu jest wyrażeniem w formie artystycznego przekazu wdzięczności dla Jane Stirling, która poświęciła się dla ratowania spuścizny po Fryderyku Chopinie. Od 2017 roku wybrani studenci IFA co roku brali czynny udział w koncertach pianistyczno-poetyckich opisując historię Jane Stirling i Fryderyka Chopina poezją Sir Waltera Scotta kolejno w Stirling, Edynburgu i Perth. W 2019 roku, czterech z nich w ramach projektu wzięło również udział w wizycie studyjnej „Śladami Fryderyka Chopina i Jane Stirling – zabrał ich do miejsc często niedostępnych dla publiczności, takich jak ruiny Wishaw House, Old Kippenross House, Strachur House i Johnstone Castle. Przy okazji wizyt w tych miejscach, studenci mieli sposobność spotkać się między innymi z powieściopisarzem Sir Charlesem MacLeanem oraz potomkami Jane Stirling – Panią Susan Stirling-Aird i Panem Patrickiem Stirling-Aird z Kippenross.
dr Marcin Jaroszek – kierownik projektu