Program studiów I stopnia (licencjackich) na filologii angielskiej do roku ak. 2019/2020
- Program dla studentów, którzy rozpoczęli studia w roku ak. 2014/15
- Program dla studentów, którzy rozpoczęli studia w roku ak. 2015/16
- Program dla studentów, którzy rozpoczęli studia w roku ak. 2016/17
- Program dla studentów, którzy rozpoczęli studia w roku ak.2017/18
- Program dla studentów, którzy rozpoczęli studia w roku ak. 2018/19
- Program dla studentów, którzy rozpoczęli studia w roku ak. 2019/20
Studia nauczycielskie I stopnia
Lista opcji - rok I 2016/17
Lista opcji - rok II 2016/17
Uwaga: wszelkie kwestie dotyczące opcji wyjaśniają opiekunowie lat/specjalizacji.
Instytut Filologii Angielskiej UJ prowadzi studia na specjalności filologia angielska z językiem niemieckim w trybie stacjonarnym oraz niestacjonarnym (dawne studia dzienne i zaoczne).
Profil absolwenta
Absolwent studiów powinien posiadać podstawową wiedzę o języku, literaturze i kulturze z zakresu nauczanych języków oraz umiejętności wykorzystania jej w pracy zawodowej. Powinien legitymować się zbliżoną do rodzimej znajomością dwóch języków obcych (głównego i dodatkowego) na poziomie biegłości C1 (język główny) i C1 (język dodatkowy) Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Nabyte umiejętności powinny umożliwić absolwentowi nauczanie języków w szkole, ale również pracę w wydawnictwach, redakcjach, środkach masowego przekazu, turystyce i sektorze usług wymagających dobrej znajomości języków obcych.
Absolwenci, którzy wybrali w ramach przedmiotów do wyboru kształcenie nauczycielskie, powinni posiadać przygotowanie w zakresie psychologii, pedagogiki oraz dydaktyki, umożliwiające pełnienie funkcji wychowawczych i opiekuńczych.
Absolwent powinien być przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Plany studiów:
Nowy tryb (do rocznika 2014/15 włącznie)
1. studia stacjonarne
Stary tryb
1. studia stacjonarne
Program studiów (do rocznika 2014/15 włącznie)
Realizowane plany i programy studiów opracowane zostały z zgodnie z wymaganiami przewidzianymi w standardach nauczania dla kierunku filologia oraz w standardach kształcenia nauczycieli, stanowiących załącznik do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r.
Studia wyższe pierwszego stopnia w specjalizacji nauczycielskiej są prowadzone w zakresie dwóch specjalności nauczycielskich (głównej i dodatkowej): filologia angielska z językiem niemieckim. Absolwenci otrzymują dyplom wyższych studiów pierwszego stopnia z tytułem licencjata, uprawniający do nauczania języka angielskiego i niemieckiego w przedszkolach i szkołach podstawowych. Przygotowanie pedagogiczne studentów odbywa się przede wszystkim w ramach zajęć z dydaktyki nauczania języka angielskiego lub niemieckiego, pedagogiki, psychologii oraz praktyki pedagogicznej.
W zakresie dydaktyki języka angielskiego lub niemieckiego wiedza, umiejętności i kompetencje absolwentów obejmują następujące zagadnienia:
Teorie o uczeniu się drugiego języka; rodzaje metod nauczania języka obcego; techniki nauczania; rodzaje programów; sporządzanie programów nauczania; planowanie lekcji; teoria testowania; rodzaje testów i oceniania; praca domowa; posługiwanie się materiałami; audiowizualne pomoce nauczania; ocena podręcznika; urozmaicanie lekcji; metody obserwacji lekcji; interakcja w klasie; kierowanie klasą; zróżnicowanie uczniów; nauczanie w różnych grupach wiekowych; nauczanie leksyki; rozwijanie sprawności słuchania ze zrozumieniem; rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem, mówienia i pisania; nauczanie wymowy; stosunek do błędu językowego i sposoby poprawiania błędów; samoocena nauczyciela; feedback. Absolwenci nabyli także sprawności analizowania i omawiania wybranych zagadnień z tego przedmiotu.
W zakresie pedagogiki wiedza, umiejętności i kompetencje absolwentów obejmują następujące zagadnienia:
Antropologiczne i aksjologiczne uwarunkowania sytuacji wychowawczej; nauczyciel jako przewodnik po świecie wartości; ogólnoludzki i pedagogiczny wymiar odpowiedzialności; odpowiedzialność nauczyciela a wolność ucznia; paradoks odpowiedzialności, dylematy autorytetu; doświadczenie naturalne człowieka jako obszar odniesienia pracy pedagogicznej; przewodnik po świecie wartości; ogólnoludzki i pedagogiczny wymiar odpowiedzialności; dialogiczny i dynamiczny charakter sytuacji wychowawczej; proces rozumienia jako zasada bycia człowieka oraz metoda poznawania sytuacji edukacyjnych; etyka zawodu nauczyciela; podstawowe napięcia w roli nauczyciela; nowe funkcje nauczycieli; standardy; kompetencje i kwalifikacje nauczycielskie; wspomaganie nauczycieli w ich rozwoju zawodowym; socjologiczno-prawne zagadnienia kariery zawodowej nauczycieli. Nabyli oni także sprawności analizowania i omawiania wybranych zagadnień z tego przedmiotu.
W zakresie psychologii wiedza, umiejętności i kompetencje absolwentów obejmują następujące zagadnienia:
I. Podstawy rozwoju i wychowania człowieka: a) Psychika jako przedmiot oddziaływań edukacyjnych (metody poznawania psychiki człowieka, psychologiczne kategorie opisu zachowania człowieka: poznawanie, emocjonalność, zachowania społeczne, osobowość i różnice indywidualne). b) Opis, mechanizmy i uwarunkowania rozwoju psychicznego (samowychowanie, nagradzanie i karanie, role i interakcje społeczne, zaburzenia rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych, przebieg rozwoju psychicznego, psychologiczne sposoby transmisji oddziaływań edukacyjnych).
II. Kilkanaście tematów do wyboru, np. psycholingwistyczne i socjolingwistyczne aspekty procesu edukacyjnego; poradnia psychologiczno-pedagogiczna, elementy psychologii twórczości dla nauczycieli; niepowodzenia szkolne. Absolwenci nabyli także sprawności analizowania i omawiania wybranych zagadnień z tego przedmiotu.
W ramach praktyki pedagogicznej studenci nabywają sprawności samodzielnego nauczania języka głównego i dodatkowego w szkole, korzystając z wiedzy nabytej na zajęciach z dydaktyki nauczania języków obcych, pedagogiki i psychologii.
Egzamin licencjacki dla studentów, którzy tozpoczęli kształcenia przed rokiem akademickim 2012/13
Zagadnienia do egzaminu licencjackiego
Absolwenci specjalności filologia angielska z językiem niemieckim w Instytucie Filologii Angielskiej UJ uzyskują tytuł licencjata. Podstawą obliczenia ogólnego wyniku studiów są:
a/ średnia ocen z przedmiotów objętych tokiem studiów – 3/4 ogólnej oceny
b/ ocena z egzaminu dyplomowego – 1/4 ogólnej oceny
Egzamin dyplomowy obejmuje wybraną przez studenta dziedzinę z zakresu studiów:
a/ metodyka nauczania języka angielskiego
b/ literatura angielskiego obszaru językowego
c/ wiedza o krajach angielskiego obszaru językowego
d/ językoznawstwo z elementami gramatyki historycznej i kontrastywne