Egzamin licencjacki
Informacje n/t egzaminów dyplomowych w IFA w roku ak. 2020/21 - studia stacjonarne
Powołując się na paragraf 21 Regulaminu studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich Uniwersytetu Jagiellońskiego, Rada Wydziału Filologicznego ustala co następuje:
- Egzamin dyplomowy (licencjacki i magisterski) jest egzaminem ustnym i odbywa się wraz z obroną pracy.
- Merytoryczny zakres egzaminu powinien odpowiadać tematyce seminarium oraz problematyce pracy.
- Zagadnienia egzaminacyjne dla każdego seminarium są publikowane na stronie internetowej Instytutu – najpóźniej na początku ostatniego semestru studiów.
- Członkowie komisji zadają przynajmniej 3 pytania.
- pytania/pytań recenzenta na temat pracy licencjackiej
- pytania/pytań promotora na wybrany temat/wybrane tematy z zakresu treści omówionych podczas seminarium na podstawie obowiązkowych materiałów wykorzystanych na zajęciach.
SEMINARIA LICENCJACKIE
1. Seminarium dyplomowe: kulturoznawstwo: B. Piątek
Studentów obowiązuje następujący wykaz zagadnień do egzaminu:
- Cultural studies – approaches and issues
- Social class in Britain (rebellion, language, family)
- Gender
- Race and ethnicity
- Immigration and culture
- Thatcherism and culture
- Devolution: Scotland, Northern Ireland
2. Seminarium dyplomowe: przekładoznawstwo: A. Hołobut
Studentów obowiązuje następujący wykaz zagadnień do egzaminu:
- Selected aspects of literary translation: Barańczak and Jarniewicz’s views on poetry translation
- André Lefevere on translation as rewriting
- Characteristic features of children’s literature in translation
- The main concerns of audiovisual translation (voice-over, subtitling, dubbing)
- The main concerns of drama translation
- Bible translation: Nida’s dynamic and formal equivalence; inclusive Bible translation
- Translation strategies in Lawrence Venuti's theory: the translator’s invisibility, domestication and foreignisation
- Antoine Berman’s “negative analytic” of translation
- Translation theory before the twentieth century - precursors and their heritage
3. Seminarium dyplomowe: pragmatyka: J. Świątek
Studentów obowiązuje następujący wykaz zagadnień do egzaminu:
- Definicja pragmatyki, przegląd podstawowych problemów, modele komunikacyjne
- Kontekst, wiedza encyklopedyczna, model rzeczywistości
- Deiksa
- Referencja, implikatura, presupozycja
- Akty mowy
- Zasada kooperacji, implikatura konwersacyjna
- Teoria relewancji
- Teorie grzeczności
- Analiza konwersacyjna/ pragmatyka międzykulturowa
4. Seminarium dyplomowe: językoznawstwo: G. Szpila
Studentów obowiązuje następujący wykaz zagadnień do egzaminu:
- Phonology
- Phonetics
- Morphology
- Semantics
- Syntax
- Discourse Analysis
Podstawowa literatura przedmiotu:
Brinton, L.J., Brinton, D.M. 2010. The Linguistic Structure of Modern English. John Benjamins.
5. Seminarium dyplomowe: literatura amerykańska: M. Choiński
Studentów obowiązuje następujący wykaz zagadnień do egzaminu:
- Racist tensions in William Faulkner’s fiction
- The grotesque in William Faulkner’s fiction
- Gender issues of Tennessee Williams’s drama
- Amiri Barka’s poetry of protest and activism
- Anna Deavere Smith’s use of verbatim theatre
- Social and gender issues in Tony Kushner’s drama
- The use of classical mythology in Louise Glück’s poetry
Studentów obowiązuje następujący wykaz zagadnień do egzaminu:
- Excess and restraint in pre-war British literature, on the basis of selected examples.
- Excess and restraint in wartime, on the basis of a selected novel.
- Dystopian writing: origins, characteristic features. Excess/restraint in dystopian societies.
- Formal excess/restraint in literature.
- Narratives of youthful rebellion, excess and restraint of teen age.
- Modernist versus postmodernist novel. Excess and restraint in postmodernism. Change of dominant from modernist to postmodernist writing (Brian McHale).
- Modernity’s excesses: intersections between literature and science.
- Disruptive offspring, dysfunctional families. Relations between children and parents/teachers, and the theme of growing up.
- Addicts and transgressors in literature.
- Definitions of: utopia, dystopia, heterotopia, defamiliarisation, anomie, Angry Young Men, the Movement, kitchen-sink realism, écriture féminine and other terms used during classroom discussions.
7. Seminarium dyplomowe: literatura angielska I: A. Romanowska-Kowalska
Studentów obowiązuje następujący wykaz zagadnień do egzaminu:
- Hutcheon’s three levels of understanding adaptation. Discuss and give examples.
- Explain the definition of adaptation as a palimpsest in which other works resonate through our memory of them.
- Explain the notions of repetition and variation in relation to adaptation.
- Explain the relation between the original and the adaptation with reference to the notions of hierarchy, authority, fidelity and autonomy.
- Discuss adaption as cultural production vs adaptation as vampiric activity.
- Discuss adaptation in relation to the notion of originality.
- In what ways does medium-specificity complicate the discussion of adaptation?
- LEGO “Battle of Maldon” – Comment on this adaptation’s mission, esthetics, advantages and drawbacks.
- The Canterbury Tales adapted by Jonathan Myerson: Chaucer made accessible?
- Everyman adapted by Carol Ann Duffy as a contemporary play. What makes it attractive for modern-day audiences?
- Shakespeare’s The Tempest and Greenaway’s “Prospero’s Books” as meta-artistic projects. Discuss Shakespeare, Gielgud and Greenaway in relation to the character of Prospero.
- Famous poems as lyrics. “The Rime of the Ancient Mariner” adapted by Iron Maiden: plot, genre, structure.
The examination questions should be answered with reference to the following readings:
1. From: Linda Hutcheon, A Theory of Adaptation, 2006:
Preface
Chapter 1: Beginning to Theorize Adaptation
Chapter 2: What? pp. 33-38
Chapter 6: Final Questions.
2. Linda Hutcheon, In Defence of Literary Adaptation as Cultural Production. 3. https://lucian.uchicago.edu/blogs/mediatheory/keywords/adaptation/
and the examples of adaptation discussed in class in semester one.
(All the necessary files, links, and handouts to be found on the Pegaz platform of the course)